Tiedote: Aluevaalien paikkajako Etelä-Pohjanmaalla neuvoteltu

31.1.2022

Kuva: EPSHP
Kuva: EPSHP, https://www.epshp.fi/hoitopalvelut/yhteispaivystys

Hallituksen puheenjohtajuus keskustalle, valtuuston puheenjohtajuus kokoomukselle. Kaikki puolueet mukaan lautakuntatyöhön.

Puolueet ovat päässet sopuun aluevaltuuston keskeisimmistä luottamushenkilöpaikoista. Neuvottelut aloitettiin keskiviikkona 26.1.2022 Keskustan johdolla. Puheenjohtajuuksista sovittiin maanantaina 31.1.2022. Puolueet sopivat vielä yhdessä lautakuntien sukupuolijaosta tiistaina 8.2.2022.

Aluevaltuuston puheenjohtajuus menee kokoomukselle, valtuuston 1. varapuheenjohtajuus keskustalle, 2. varapuheenjohtajuus perussuomalaisille ja 3. varapuheenjohtajuus sosialidemokraateille.

Hallituksen puheenjohtajuus menee Keskustalle, 1. varapuheenjohtajuus kokoomukselle ja 2. varapuheenjohtajuus keskustalle.

Keskustan johdettavaksi tulee kolme lautakuntaa, kokoomuksen kaksi lautakuntaa ja sosialidemokraattien johdettavaksi yksi jaosto. Keskusta johtaa henkilöstö- tutkimus ja kehittämislautakuntaa, talous- ja investointilautakuntaa sekä tarkastuslautakuntaa. Kokoomus johtaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä yhdyspintojen lautakuntaa ja turvallisuuslautakuntaa. SDP johtaa yksilöasioiden jaostoa.

Varapuheenjohtajuudet jakautuvat keskustan, kokoomuksen, perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien kesken. Keskustalle tulevat turvallisuuslautakunnan varapuheenjohtajuus ja yksilöasioiden jaoston varapuheenjohtajuus. Kokoomukselle tulee tarkastuslautakunnan varapuheenjohtajuus. Perussuomalaiset saavat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä yhdyspintojen lautakunnan varapuheenjohtajuuden sekä talous ja investointilautakunnan varapuheenjohtajuuden. Kristillisdemokraateille tulee henkilöstö- tutkimus ja kehittämislautakunnan varapuheenjohtajuus.

Hallitukseen ja neljään lautakuntaan tulee 13 jäsentä. Tarkastuslautakuntaan 7 jäsentä ja yksilöasioiden jaostoon 9 jäsentä.

Hallituspaikat: Keskusta 6, Kokoomus 4, PS 2 ja SDP 1

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä yhdyspintojen lautakunta: Keskusta 6, Kokoomus 4, PS 2 ja SDP 1

Henkilöstö- tutkimus ja kehittämislautakunta: Keskusta 6, Kokoomus 3, PS 2, SDP 1 ja KD 1.

Talous- ja investointilautakunta: Keskusta 5, Kokoomus 4, PS 2, SDP 1 ja Vasemmisto 1.

Turvallisuuslautakunta: Keskusta 6, Kokoomus 4, PS 2 ja Valta kuuluu kansalla (VKK) 1.

Tarkastuslautakunta: Keskusta 3, Kokoomus 2, SDP 1 ja Vihreät 1.

Yksilöasioiden jaosto: Keskusta 3, Kokoomus 3, PS 1, SDP 1 ja KD 1.

Lisätiedot:

Keskustan EP:n piirin pj