Kokoomus esitteli tavoiteohjelmansa: Kuusi kohtalonkysymystä 2020-luvulle

8.9.2020

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo esitteli lauantaina Porissa puoluekokoukselle kokoomuksen tavoiteohjelman. Se on yhteinen kokoomuslainen näkemys siitä, miten puolue vastaisi vuosikymmenen suuriin haasteisiin, kuten ilmastonmuutokseen, väestön ikääntymiseen ja hyvinvoinnin turvaamiseen.

Kokoomuksen ohjelma on kiteytetty kuuteen kohtalonkysymykseen 2020-luvulle. Kuusi k:ta ovat kestävä kehitys, koulutus, kasvu, kansainvälisyys, kaupungistuminen ja korona.

”Kriisistä elpyminen ja muuttuneeseen maailmaan sopeutuminen ovat mahdollisuus rakentaa tulevaisuutta uudella tavalla. Sen sijaan, että jälleenrakennamme vanhaa, meidän pitää miettiä, miten tekisimme asiat toisin”, Orpo sanoo.

Tavoiteohjelmassaan kokoomus esittää kymmeniä keinoja ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän Suomen rakentamiseksi. Keinoja ovat mm. pienydinvoiman lisääminen, turpeen polton lopettaminen, nykyistä nopeampi hoitoon pääsy, terapiatakuu ja voimakkaat panostukset koulutuksen ja korkean osaamisen vahvistamiseen.

Orpo sanoo, että suomalaisille laulettiin jo ennen koronakriisiä tuutulaulua, jossa velalla ei ole väliä eikä uusien työpaikkojen luomisella kiire.

”Taloudellisesti kestävää hyvinvointia ei ole ilman vastuullista talouspolitiikkaa. Ei vain ole. Viimeistään nyt herätyskellojen on soitava ja kovaa.”

Kokoomus korostaa kansainvälisyyttä Suomen menestyksen edellytyksenä. Käpertyminen ei ole kokoomukselle vaihtoehto koronapandemiankaan muuttamassa maailmassa.

Myös kaupungistumisen kokoomus näkee koko Suomen mahdollisuutena.

”Tunnustamme ja tunnistamme kyllä, että kolikolla on se toinenkin puoli. Osa harvaanasutusta Suomesta on katoavien palveluiden, arvonsa menettäneiden talojen ja tyhjenevien kylänraittien Suomea. Meidän tavoitteemme on elinvoimaisten ja kasvavien kaupunkien Suomi, jossa myös niitä ympäröivät alueet kukoistavat”.

Tavoiteohjelma kokonaisuudessaan on luettavissa: